Prekyslenie organizmu

Náš organizmus sa nachádza v rovnováhe vtedy, keď krv a všetky telesné tekutiny ako moč, sliny, pot a slzy udržujú stabilné, mierne zásadité pH v hodnote 7,3 – 7,4.

Porušenie tejto rovnováhy nám môže spôsobiť nielen únavu, bolesti hlavy, závraty a podráždenosť, ale môže viesť aj k dlhodobo vážnym poruchám tráviaceho systému, cukrovke, osteoporóze alebo tzv. ,,civilizačným chorobám“. Prekyslenie organizmu (acidóza) je stav, pri ktorom sa v krvi a v tkanivách nachádza nadmerné množstvo kyselín a vážne ohrozuje náš imunitný systém.

Preto, aby sme sa cítili zdravo a fit vo vlastnom tele, potrebujeme zaradiť do nášho každodenného jedálneho lístka vyvážený pomer kyselinotvorných a zásadotvorných potravín. (Potravina je kyselinotvorná vtedy, keď pri jej trávení vzniká prevaha vodíkových iónov a zásadotvornou sa stáva keď vzniká viac zásad.) Počas jedného dňa by mal byť náš príjem zásadotvorných a kyselinotvorných potravín v pomere približne 4:1.

Stupnica pH prostredia:

kyslé: pH = 0 - 7, neutrálne: pH = 7, zásadité: pH = 7 – 14

Prehlad základných potravín

Vybrané zásadotvorné potraviny:

  • zelenina: uhorka, špenát, hlávkový šalát, paradajka, červená repa, mrkva, zemiaky, kaleráb, biela kapusta, zeler, avokádo, karfiol, reďkovka.
  • ovocie: sušené figy, hrozienka, pomaranče, citróny, grapefruity, hrozno, slivky, žltý melón, marhule, broskyne, jablká, hrušky, banány, ďatle, čerešne, jahody, ríbezle.
  • orechy a semená: mandle, lieskové oriešky, mletý kokos, para orechy, gaštany, slnečnica.
  • obilniny: pohánka, naklíčená pšenica.
  • strukoviny: fazuľa, sója, cícer.
  • mliečne výrobky: jogurt so živou kultúrou, acidofilné mlieko, kefír.
  • iné: hríby, väčšina bylinkových čajov, minerálna voda, mak, kvasnice.

Vybrané kyselinotvorné potraviny:

  • zelenina: cibuľa.
  • ovocie: čučoriedky, brusnice.
  • orechy a semená: vlašské orechy, kešu orechy.
  • obilniny: ovsené vločky, ryža, pšenica, celozrnný chlieb, celozrnná múka.
  • strukoviny: hrach, šošovica.
  • mliečne výrobky: pasterizované mlieko, syry (neúdené), tvaroh, jogurty.
  • mäso: hydina, ryby, morské živočíchy.
  • iné: morská soľ, vaječný bielok, cukor, sladkosti, káva, čierny čaj, alkohol.

Vybrané neutrálne potraviny:

  • voda, rastlinné oleje, med

Udržiavať stabilnú pH hodnotu pomáha:

  • pohyb
    Pre dokonalú rovnováhu organizmu je nevyhnutný aj pravidelný pohyb, pri ktorom sa okysličuje krv a tým sa udržiava neutrálne pH vnútorného prostredia organizmu. Pomáha ľuďom, ktorí chcú upraviť svoju hmotnosť, znížiť hladinu cukru v krvi, ale aj odbúrať kyseliny.
  • strava
    Stravovanie hrá pri odbúravaní kyselín veľmi dôležitú úlohu. Pri ťažkostiach s prekyslením by sme nemali konzumovať kyselinotvorné potraviny ako sú rafinované sacharidy (biela múka a cukor). Najlepšie je ihneď začať so zásadotvornými potravinami (zemiaky a zelenina).
  • dostatočné množstvo tekutín
    Počas celého roka by sme mali dbať o dostatočný príjem tekutín, ktorý priaznivo pôsobí nielen na funkciu obličiek ale aj celý organizmus. Vhodné v tomto prípade sú tiché minerálne vody.
  • sprchovanie
    Pri problémoch s prekyslením zaberá aj súvislé sprchovanie. Táto mierna masáž pôsobí ako prirodzená lymfatická drenáž (vhodná je špeciálne na krk a hlavu). Takýmto spôsobom sa rýchlejšie odvedú z organizmu škodlivé látky, čím sa skôr dosiahuje stav rovnováhy.
  • žuvanie
    Zásaditosť zvyšuje aj dôkladné žuvanie a následné premiešanie prijímanej potravy. Naopak nedostatočne požutá zásadotvorná potrava sa môže kvasením v čreve stať kyselinotvornou.
  • dýchanie
    Pri správnom spôsobe dýchania sa od kyselín a niektorých škodlivých látok očisťuje celý organizmus. (viď. Frolov dýchací trenažér).
Zdielaj článok
Komentáre
Buďte prvý/á, kto napíše svoj komentár…
Pridajte Váš komentár