Nedajme chrípke šancu

Príznaky chrípky, alebo nedajte chrípke šancu! Najlepšou obranou je aktívny imunitný systém.

V priebehu roka, najmä však počas letných mesiacov, náš organizmus do značnej miery toleruje vírusy, ktoré sú okolo nás. Na jeseň a počas zimného obdobia začneme častejšie podliehať chrípkovým epidémiám. Môžeme sa vyhnúť tomuto nepríjemnému ochoreniu? Vysvetlenie sme hľadali spolu s MUDr. Alexandrom Fesenkom, lekárom i liečiteľom pôsobiacim v Bratislave, úzko spolupracujúcim s našim Regeneračným centrom UZDRAV v Žiline.

Ak ide o ľahšie štádium vírusového ochorenia, nemusíme sa ponáhľať s podávaním liekov. Keď organizmus zbytočne nevyčerpávame, ale ho posilňujeme, potom sa vie aj sám účinne brániť. Vírusy sú stále okolo nás. V období chrípkových epidémií im však ľahko podľahneme. Šíria sa vzduchom, kvapôčkovou nákazou. No a príčinou je náš oslabený organizmus. Aby nás imunitný systém ubránil pred chorobami, nestačí sa  dať len zaočkovať, musíme dbať na vyvážený prísun vitamínov a minerálov, viac sa venovať relaxu a žiť v súlade s prírodou. Na to často zabúdame. Možno sa však naučiť dodržiavať niekoľko dôležitých zásad a choroby nás začnú obchádzať.
  1. Jedzme pre zdravie
    Náš jedálny lístok by malo tvoriť až 20 percent surovej zeleniny. Dodáva telu mikroorganizmy a vlákninu, ktoré pomáhajú tráveniu. Podporujú ho kyslomliečne produkty, ale aj šťavy, džúsy, vňate a listová zelenina. Ak si nevieme odpustiť mäso, uprednostňujme kombinácie so zeleninou, ktorá ho pomôže ľahšie spracovať. Napríklad cesnak vytvára šťavy neutralizujúce kyseliny. Základným pravidlom je zjesť viac potravín rastlinného pôvodu ako mäsa,“ zdôrazňuje MUDr. Fesenko.

  2. Vitamíny a ešte raz vitamíny
    Na posilnenie imunity potrebujeme predovšetkým vitamíny. Prednosť by sme mali dať plodom, ktoré rastú v našom zemepisnom pásme! Tie organizmus ľahko strávi, kým pri iných druhoch stráca zbytočne veľa energie. „Obrovským zdrojom vitamínu C je napríklad kapusta. V zimnom období je tým najlepším, čo telu v tomto čase môžeme dať. V podobe šalátov ju môžeme kombinovať s cibuľou, mrkvou a ďalšou zeleninou. Našu imunitu podporujú aj obilné klíčky. V ich obale je odporúčaná denná dávka až tisíc miligramov vápnika, o ktoré pri inom spracovaní prichádzame. Okrem vitamínu A a vitamínu C organizmus potrebuje aj dostatok „déčka“, ktoré obsahujú predovšetkým ryby. Ak nemáme dosť antioxidantov, ľahšie podľahneme infekciám. Mali by sme preto piť šťavu z grapefruitu, či citróna rozriedenú s vodou ako zdravý a osviežujúci nápoj,“ radí MUDr. Fesenko.

  3. Zbavme sa toxických látok
    S chorobami úzko súvisia nezdravé návyky, prebytočné kilogramy a množstvo škodlivín a toxických látok, ktoré zostávajú v tele. Významnú úlohu pri metabolizme má vláknina, ktorú obsahujú všetky rastlinné výrobky. Na dokonalejšie očistenie organizmu sa odporúča pôst. Toxických látok nás zbavuje aj voda. Musíme jej však vypiť dva až dva a pol litra denne. Najúčinnejšia je sauna! Málokto však vie, že by sme v nej nemali byť dlhšie ako osem minút, opakovať ju dva až trikrát po sebe, striedavo so studenou sprchou, prípadne studničkou a na ukončenie si dať polhodinový zábalový relax. V posledných rokoch získali veľkú popularitu absorbenty (aktívne pohlcovače toxických  látok), ktoré za dva týždne prečistia organizmus aj pri neracionálnom stravovaní. Jedným z klinicky odskúšaných sorbentov, bez akéhokoľvek vedľajšieho účinku je SANOGEL.

    Príčinou nachladnutia často bývajú studené nohy. Preto v sychravom počasí dbáme na primerané oblečenie. „Ak chceme predísť ťažkostiam, po príchode domov alebo pred spaním si urobíme teplý kúpeľ. Nohy si namáčame po členky do horúcej vody na päť až sedem minút. Keď máme červené chodidlá, schováme nohy do tepla. Aj ľudové príslovie hovorí - hlava v chlade, brucho v hlade a nohy v teple. Ak si ho osvojíme, budeme zdravší,“ zdôrazňuje doktor Fesenko.

  4. Čistá voda
    Ideálna je voda zo studne, z horského potoka alebo prameňa. Mnohí si kupujú stolové a minerálne vody, často však nie sú lepšie ako tá z vodovodu. Škodia nám najmä vysoké hladiny sodíka, ktorý zvyšuje krvný tlak. Vodu z vodovodu filtrovaním zbavíme chlóru a ťažkých solí (minerálov, hliníkových solí a horčíka), ktoré zaťažujú obličky. Kvalitnú vodu si môžeme pripraviť aj doma. Necháme ju odstáť, nalejeme ju do plastovej fľaše a dáme zmraziť, čím jej vrátime pôvodnú horskú „krištáľovočistú“ štruktúru. Zatvorenú fľašu necháme pomaly rozmraziť. Takto pripravená voda očisťuje, posilňuje a omladzuje organizmus.

  5. Celá ázijská a východoeurópska filozofia o zdravom životnom štýle tvrdí, že oveľa ľahšie ochorejú ľudia, ktorí neodolávajú stresu. Stres výrazne znižuje imunitu. Kto sa naučí odolávať stresom, žije dlhšie.

A ak chrípka predsa zaútočí?
Zvýšená konzumácia teplých nápojov (bylinkových čajov, ktoré vyvolávajú nadmierne potenie), skracuje čas a priebeh ochorenia, zmenšia sa svalové bolesti aj bolesti hlavy. Jedlo nesmie zaťažiť organizmus, preto počas choroby jedzme len ľahké jedlá, no a, samozrejme, veľa vitamínov.

MUDr. Alexander Fesenko je absolventom medicínskej akadémie v Kyjeve a školy tradičnej orientálnej medicíny CUN-JI v čínskom Charbine. Je autorom originálnej metódy spájajúcej vedomosti orientálnej a klasickej medicíny a modernej fyziky. Zameriava sa na komplexnú a pravidelnú preventívnu starostlivosť o zdravie človeka.





Zdielaj článok