Infarkt – postrach modernej doby

image

Na začiatku 20. storočia bol infarkt raritou, dnes je v rozvinutých krajinách veľmi častou chorobou a príčinou smrti.

Táto situácia súvisí nepochybne s naším životným štýlom a spôsobom stravovania.

Zdravé tepny sú nevyhnutnou podmienkou správnej funkcie všetkých telesných orgánov a infarkt nastane, pokiaľ dôjde k upchaniu niektorej srdečnej tepny.

K väčšine infarktov dochádza behom niekoľkých hodín po prebudení. Na srdečných chorobách sa často podieľa dedičnosť, pokiaľ srdcový infarkt prekonal blízky príbuzný vo veku do 55 rokov, riziko ochorenia sa zhruba 10 x zvyšuje. Ženy v reprodukčnom veku sú voči infarktom a ochoreniam srdca odolnejšie, za čo môže pohlavný hormón estrogén, ktorý im poskytuje určitú ochranu. Po prechode však hladina estrogénu u žien výrazne klesá, takže sa stávajú k chorobe rovnako náchylné ako muži. Úmrtnosť na srdcový infarkt sa za posledných 30 rokov znížila o jednu tretinu, ale približne každý štvrtý pacient po prvom infarkte prekoná druhý infarkt alebo cievnu mozgovú príhodu.

Medzi rizikové faktory patrí predovšetkým:
  • zvýšená hladina cholesterolu
  • vysoký krvný tlak
  • cukrovka
  • nezdravá strava
  • fajčenie
  • nadváha
  • nedostatok pohybu
  • stres
Čo na tanier nepatrí?

Najnovšie výskumy potvrdzujú, že nadbytočná konzumácia mäsa (hovädzina a zverina) a vnútorností škodí srdcu, pretože zvyšuje príjem železa, ktoré môže viesť k srdečným ochoreniam.

Na jedálnom lístku chorých ľudí by malo byť čo najmenej údenín, tučných syrov a mliečnych výrobkov. Nepreháňať to s konzumáciou masla, ale zároveň obmedziť konzumáciu margarínov, ktoré obsahom trans-izomerov mastných kyselín môžu riziko infarktu zvyšovať.

Snažte sa znížiť príjem cukru, čokolády, sladkostí všetkých druhov a sladkých nápojov, pretože negatívne pôsobia na naše srdce.

Je nepochybné, že konzumácia soli je výrazným rizikovým faktorom pre ochorenia srdca a ciev vrátane infarktu. Priemerná dávka soli v strave niekoľkonásobne prekračuje fyziologickú potrebu. Aj nepatrné zníženie soli v jedálničku má veľký vplyv na zdravie aj v rámci prevencie srdečných chorôb.

Na začiatku 20. storočia bol infarkt raritou, dnes je v rozvinutých krajinách veľmi častou chorobou a príčinou smrti. Táto situácia súvisí nepochybne s naším životným štýlom a spôsobom stravovania.

Zdravé tepny sú nevyhnutnou podmienkou správnej funkcie všetkých telesných orgánov a infarkt nastane, pokiaľ dôjde k upchaniu niektorej srdečnej tepny.

K väčšine infarktov dochádza behom niekoľkých hodín po prebudení. Na srdečných chorobách sa často podieľa dedičnosť, pokiaľ srdcový infarkt prekonal blízky príbuzný vo veku do 55 rokov, riziko ochorenia sa zhruba 10 x zvyšuje. Ženy v reprodukčnom veku sú voči infarktom a ochoreniam srdca odolnejšie, za čo môže pohlavný hormón estrogén, ktorý im poskytuje určitú ochranu. Po prechode však hladina estrogénu u žien výrazne klesá, takže sa stávajú k chorobe rovnako náchylné ako muži. Úmrtnosť na srdcový infarkt sa za posledných 30 rokov znížila o jednu tretinu, ale približne každý štvrtý pacient po prvom infarkte prekoná druhý infarkt alebo cievnu mozgovú príhodu.

Medzi rizikové faktory patrí predovšetkým:
  • zvýšená hladina cholesterolu
  • vysoký krvný tlak
  • cukrovka
  • nezdravá strava
  • fajčenie
  • nadváha
  • nedostatok pohybu
  • stres
Čo na tanier nepatrí?

Najnovšie výskumy potvrdzujú, že nadbytočná konzumácia mäsa (hovädzina a zverina) a vnútorností škodí srdcu, pretože zvyšuje príjem železa, ktoré môže viesť k srdečným ochoreniam.

Na jedálnom lístku chorých ľudí by malo byť čo najmenej údenín, tučných syrov a mliečnych výrobkov. Nepreháňať to s konzumáciou masla, ale zároveň obmedziť konzumáciu margarínov, ktoré obsahom trans-izomerov mastných kyselín môžu riziko infarktu zvyšovať.

Snažte sa znížiť príjem cukru, čokolády, sladkostí všetkých druhov a sladkých nápojov, pretože negatívne pôsobia na naše srdce.

Je nepochybné, že konzumácia soli je výrazným rizikovým faktorom pre ochorenia srdca a ciev vrátane infarktu. Priemerná dávka soli v strave niekoľkonásobne prekračuje fyziologickú potrebu. Aj nepatrné zníženie soli v jedálničku má veľký vplyv na zdravie aj v rámci prevencie srdečných chorôb.

Výrazne obmedzte vo svojej strave údené mäso, ryby, konzervované potraviny, hotové omáčky, instantné polievky, jedlá rýchleho občerstvenia (fast food), sójové a orientálne omáčky, polievkové korenia (maggi), chipsy, slané tyčinky a ďalšie solené pochúťky!

Zdroj: http://www.zdrava-vyziva.net

Výrazne obmedzte vo svojej strave údené mäso, ryby, konzervované potraviny, hotové omáčky, instantné polievky, jedlá rýchleho občerstvenia (fast food), sójové a orientálne omáčky, polievkové korenia (maggi), chipsy, slané tyčinky a ďalšie solené pochúťky!

Zdroj: http://www.zdrava-vyziva.net

Komentáre 0

Zatiaľ bez komentárov. Buďte prvý so svojim komentárom.
0

Používame cookies zo služieb tretích strán na marketingové aktivity a na to, aby sme vám mohli poskytnúť lepší zážitok. Prečítajte si o tom, ako používame súbory cookie a ako ich môžete ovládať kliknutím na „Privacy Preferences“.