image

Zelenina je dôležitou súčasťou nášho zdravého jedálneho lístka. To, že je veľmi prospešná pre náš organizmus je všeobecne známou informáciou.

Obsahuje široký výber vitamínov, minerálov aj vlákniny, z ktorých môžeme mať úžitok. Čo sa týka varenia zeleniny a jedál z nej, odporúčajú sa krátke doby varenia 3 – 10 minút, čo je dostatočný čas na to, aby sa zelenina zbavila pesticídov. Pri dlhšej dobe varenia nad 20 minút, zelenina stráca zásaditý charakter. Medzi najzdravšie a najhodnotnejšie spôsoby prípravy zeleniny patria dlhodobé a krátkodobé spôsoby kvasenia. U nás je najhodnotnejším zdrojom vitamínov kyslá kapusta počas zimného obdobia.

Rovnako je to aj s prípravou mäsa, ktoré je v kombinácii so zeleninou oveľa ľahšie stráviteľné. Zo zdravotného hľadiska je cenné hlavne pre jeho obsah hodnotných bielkovín a látok budujúcich organizmus. Pri dlhšom varení (20-35 minút podľa druhu mäsa) stráca mäso dôležité bielkoviny potrebné na jeho lepšie trávenie. Jeho narezaním na menšie kúsky môžeme skrátiť dobu varenia, na akú sme zvyknutí. Za zváženie určite stojí príliš častá konzumácia mäsa a mäsových výrobkov, ktoré sa nám ponúkajú v obchodoch (salámy, párky, paštéty…).

V našej kuchyni často používame aj mlieko. Ľahšie stráviteľné sú mliečne výrobky pripravené kvasením. Poznáme ich ako zákvas, cmar, jogurt, tvaroh, bryndza a pod. Kupujme výrobky s čo najkratšou dobou trvanlivosti, maximálne sedem dní.

Dôležitý je návrat k zdravému vareniu, ktoré nepotláča skutočnú chuť a hodnotu potravín a hotové jedlo nie je plné zbytočných konzervantov, farbív, aróm a pod.

Teraz by sme sa mohli vrátiť na začiatok zdravého varenia. Keď sa začneme variť, robme to so zámerom tvorenia chutného a hodnotného jedla, najlepšieho pre náš organizmus. Pripravujme jedlá s láskou a dobrou náladou.

Komentáre 0

Zatiaľ bez komentárov. Buďte prvý so svojim komentárom.